poniedziałek, 16 marca 2015

"Lalka" - Bolesław Prus

Tytuł: Lalka
Autor: Bolesław Prus
Data premiery: 28 stycznia 2015
Wydawca: MG
Liczba stron: 864
Moja ocena: 8/10

"„Lalka” Bolesława Prusa to utwór wyjątkowy, od momentu ukazania się na łamach „Kuriera Codziennego” budzący kontrowersje, ale też podziw. Zawikłana, pełna niedopowiedzeń historia źle ulokowanych uczuć, straconych złudzeń i zaprzepaszczonych możliwości. Jedyna w swoim rodzaju konfrontacja romantycznego i pozytywistycznego idealizmu z realizmem.
Bohaterem Lalki jest Stanisław Wokulski, człowiek o dwóch obliczach. Z jednej strony mocno stąpający po ziemi racjonalista, z drugiej romantycznie zakochany idealista. Ona zaś , Izabela Łęcka, typowa kobieta swej epoki, oddzielona murem konwenansów od prawdziwych uczuć, jednak tych uczuć spragniona."


Zapewne ten podniosły i poważnie brzmiący tytuł, jakim jest "Lalka" przypomina większości czasy szkole, kiedy srogi nauczyciel kazał czytać to straszące grubością tomiszcze. Dzieło Prusa znane jest najbardziej właśnie z bycia obowiązkową lekturą szkolą, a tych przywykliśmy nienawidzić ot tak, dla zasady. Mimo mojej miłości do książek, lektury szkole wciąż nie rzadko pozostają dla mnie wyzwaniem - ciężko zagłębić mi się w historię z dawnych epok, styl pisania wielkich autorów też nie należy do łatwych. To wszystko sprawia, iż będąc na profilu humanistycznym, jestem bombardowana przez lektury, połowy których nie dokańczam - czasem nie daje rady przebrnąć przez dany tytuł, czasem brak mi czasu, zawsze jednak zaczynam i próbuję. 

Z "Lalką" było podobnie, jednak nieco inaczej - świat, w którym romantyzm styka się z pozytywizmem porwał mnie bez reszty i z chęcią wczytywałam się w dalsze losy Wokulskiego. Irracjonalna miłość do kobiety, która nie ma nic, prócz wyglądu, wielkie pieniądze i jeden człowiek, który z jednej strony ma wielkie, romantyczne serce, działa impulsywnie w pogoni za miłością, zaś z drugiej jest człowiekiem pracy - działa racjonalnie i logicznie w swoich interesach. Wszystko to sprawia, iż jego zawiłe losy są niezmiernie ciekawe, a książka z nudnej lektury staje się czymś, co przenosi czytelnika do zupełnie innego świata. 

"Lalka" należy niewątpliwie do dzieł klasycznych, które każdy chociaż raz w życiu powinien przeczytać. Do gustu przypadła mi się twarda okładka, która jest bardzo wygodna przy czytaniu - dodatkowo doznania estetyczne też nie są byle jakie. Powieść Prusa naprawdę warto przeczytać - zapoznanie się z tym burzliwym światem i jego bohaterami na pewno będzie ciekawym doświadczeniem dla każdego.


Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu:




2 komentarze:

  1. To jedna z lektur szkolnych i klasyków, która mi się podobała. I czytałam ją z przyjemnością, a nie z przymusu. Tym bardziej, że główna bohaterka to mija imienniczka :)

    Ps. Masz śliczne tło na blogu.

    OdpowiedzUsuń
  2. To jedna z moich ulubionych lektur w liceum i chętnie do niej wrócę :)

    OdpowiedzUsuń